Sunday, April 11, 2010

kebaikan-keletihan. keseronokan-dosa.




Bismillahirrahmanirrahim.


Baeklah, hari ni nk bercakap tentang kebaikan dan dosa. huhu.
Biasanya, kita akan cepat rasa penat nk buat kebaikan berbanding dosa. Contohnya, nk bangun berqiamulail malam2, sangatlah susah dan memerlukan tenaga yang sgt byk untuk bangkit dari katil dan keluar dari selimut. Padahal, bilik air nk amek wudhuk xsampai 5langkah pon dari katil. Tapi kita tetap rase susah nk buat. Jangan bimbang, itu adalah perkara normal.


Tapi, sesungguhnya, yg susah nk buat tu laa Allah suka. hehhe..insyaAllah.


Kalau dilihat pula, kita senang je nk mengumpat org. Orang buat salah sikit, berceritalah kat sume org.hehehe...Bukan kat sorang dua, tapi sanggup pergi jalan g round seluruh kampung sbb nk mengumpat.hehehe...tenaga banyak lak untuk aktiviti itu n hepi lak dapat ngumpat org.haha!


Mengapakah? hurmmm...manusia memg diuji camni la kann.


Nk buat kebaikan akan rase berat sgt, tp nk buat kejahatan or dosa, rase cam senang je,pastu enjoy pulak tu mase buat...huhu.


Tetapi, ingat satu benda ni kalau nk buat kejahatan and ingat jugak kata-kata kat bawah ni kalau rasa susah sgt nk buat kebaikan:


Apabila kamu merasa letih kerana membuat kebaikan, maka sesungguhnya keletihan itu akan hilang dan kebaikan itu akan terus kekal. 
Dan sekiranya kamu berseronok dengan dosa, maka sesungguhnya keseronokan itu akan hilang dan dosa yang dilakukan akan terus kekal. [Saidina Ali r.a.]

p/s:Mungkin contohnye xberapa padan,tapi diharapkan isinya dapat difahami.huhu

2 comments:

euforia said...

Dari Nawas bin Sam’an rodhiallohu ‘anhu bahwa Nabi sholallahu ‘alaihi wa sallam bersabda, “Kebajikan itu adalah budi pekerti yang baik, dan dosa itu adalah segala sesuatu yang menggelisahkan perasaanmu dan yang engkau tidak suka bila dilihat orang lain.” (HR. Muslim)


Dan dari Wabishah bin Ma’bad rodhiallohu ‘anhu dia berkata: Aku datang kepada Rasulullah sholallahu ‘alaihi wa sallam, beliau bersabda, “Apakah engkau datang untuk bertanya tentang kebajikan?” Aku berkata,” Ya.” Beliau bersabda, “Bertanyalah kepada hatimu. Kebajikan adalah apa yang menjadikan tenang jiwa dan hati, sedangkan dosa adalah apa yang menggelisahkan jiwa dan menimbulkan keraguan dalam hati, meskipun orang-orang terus membenarkanmu.” (Hadits hasan yang kami riwayatkan dari Musnad Imam Ahmad bin Hambal dan Musnad Imam Ad-Darimi dengan sanad hasan)

vector said...

terima kasih atas perkongsian.
:)
macam kontrast deh.
mungkin enjoy tp tanpa ada kebahagiaan. enjoy kosong mungkin ^__^